Köpvillkor

Smålandsmöbler AB – 559332-9153
www.smalandsmobler.se
Telefonnummer: 0737-535845
E-postadress: info@smalandskontorsmobler.se

För att du skall känna dig trygg så kan du läsa om våra policys här.
Om du trots allt inte känner dig trygg, så är du varmt välkommen att kontakta oss för frågor och funderingar.
Du kan också göra din beställning via sms, mail eller telefon om det känns bättre.

Samtliga kunder måste vara 18 år eller ha förmyndares samtycke för att handla på www.smalandsmobler.se

Orderbekräftelse vid beställning
Ni kommer att få en orderbekräftelse av Smålands kontorsmöbler.
Beställde ni med betalsätt Klarna så kommer orderbekräftelse från Klarna.

Eventuella leveransförseningar
Om produkten / produkterna är försenade så kommer vi att kontakta er.
Då har ni rätt att häva köpet om ni inte kan vänta.
Likaså om produkten är slut i lager så kontaktar vi er och ger er alternativ eller makulerar ordern.

Frakter
Våra produkter skickas oftast som företagspaket skrymmande, och kan således inte gå till ombud om ingen är på plats.

Är ingen på plats vid leveransen så tillkommer kostnad för nytt utkörningsförsök enligt speditörs prislista.
Vi vet endast när produkterna skickas från lager men inte när dom ankommer, om ni inte kontaktar oss och bokar tidslossning.

Vi använder både DHL, Schenker Postnord beroende på produkt.

Ägande
De levererade produkterna förblir Smålandsmöblers egendom tills full betalning erlagts.
En e-butik är en butik där du skickar in en beställning och väljer att betala med faktura eller med kort.

Reklamation
Konsumenten ska reklamera inom skälig tid efter det att konsumenten upptäckte eller borde ha upptäckt ett fel.
Reklamation som skett inom 2 månader anses alltid ha skett i rätt tid. Sker inte reklamation inom skälig tid från
det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, och senast inom tre år och två månader från det att konsumenten
tog emot varan, förlorar konsumenten rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen.
Smålandsmöbler AB står för samtliga kostnader vid godkänd reklamation.

Vid reklamation kontaktar ni Smålandsmöbler AB via mail info@smalandskontorsmobler.se eller via telefon 0737-535845. Vi kommer då att be er att fotografera och beskriva skadan. Kan felet avhjälpas genom att skicka reservdelar som kund själv kan byta ut eller avhjälpa felet på annat sätt så görs detta på distans. Om produkten anses trasig skickas en ny vara till konsument. Gammal vara kasseras av konsument.

Reklamation kan även ske till adress Smålandsmöbler AB, Solhemsgatan 23, 577 71 Virserum.

Återbetalning – Reklamationsrätt
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar
från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Transportskada
Om skada upptäckts på gods vid leverans: Försök om möjligt att rapportera skadan till chaufför som då kan anteckna detta. Be även chauffören att skriva “Skadat Emballage” på fraktsedeln, om synliga emballage skador syns. Om möjligt – rapportera en transportskada till oss inom 5 arbetsdagar för att förenkla för Smålandsmöbler AB.

Priser
Anges i popup fönster vid inträdelse på sidan i SEK exklusive moms vid förvalt alternativ “FÖRETAG” och SEK inklusive moms vid alternativ “PRIVATPERSON” (du kan även själv ändra till inkl moms / exkl moms uppe till höger på hemsidan)

I de fall där priset är uppenbart fel och där vi lämnat en orderbekräftelse förbehåller vi oss rätten att annullera din beställning om du insett eller borde ha insett att priset var för lågt. Vid sådan justering har ni rätt att avbeställa ordern.

Betalning
Betalning sker normalt mot faktura, kort eller delbetalning. Vi använder oss av Klarna så att du alltid kan handla enkelt, tryggt och säkert. Betalningsvillkor på faktura är 30 dagar för företag och 15 dagar för privatperson. Ni kan även välja att betala med Smålandsmöblers egna fakturasystem. Vid passerat förfallodatum, skickas påminnelsefaktura per mail. Påminnelseavgift 250:- debiteras. Vid fortsatt utebilven betalning skickas ärendet vidare till inkasso.

För fullständiga villkor om betalningssätt Klarna används – Läs mer här.
Webbsidan använder sig av säkerhetslösningen 3D-secure.

Leveranstid
Leveranstiden skiljer sig beroende på sortiment och är angivet under respektive produkt.
Vi har många produkter för 2-5 dagars leveranstid. Andra produkter har 3-6 veckors leveranstid.
Leveranstiden gäller under normala förutsättningar och påverkas av ex. röda dagar och semestertider.
Vid viktig ankomstdag ring och bekräfta leveransdag.

Leverans
Leverans sker direkt till er adress, oftast med DHL eller Schenker som transportör.
Avvikande transport med annan transportör kan förekomma.
Transportören levererar normalt till ytterdörr, plan 1, alternativt lastkaj. Inbärning ingår inte i en normal leverans.

Företag
Våra produkter skickas som företagspaket, och kan således inte gå till ombud om ingen är på plats.

Är ingen på plats vid leveransen så tillkommer kostnad för nytt utkörningsförsök.

Vi vet endast när produkterna skickas från lager men inte när dom ankommer, om ni inte kontaktar oss och bokar tidslossning. Vi använder både DHL, Schenker och Postnord beroende på produkt. Leverans innefattar inte inbärning, utan endast till dörr/port plan 1.

Privatperson
Hemleverans innefattar inte inbärning, utan endast till dörr/port plan 1. Hemleverans innebär att ni aviseras. Mindre paket går till närmaste ombud.

Ångerrätt
Återköp medges ej till företag.
Konsumenter har 14 dagar lagstadgad ångerrätt från mottagandet av varan.
Konsumenten skall meddela Smålandsmöbler AB inom 14 dagar från
att konsument mottag varan.
Returrätten gäller från den dagen kund mottagit varan / varorna.

Tillvägagångssätt vid nyttjande av ångerrätt:

Här hittar ni ångerblankett om ni vill använda den: HÄR
Denna blankett skickas också via mail om du har rätt till ångerätt (privatperson)

1. Meddela Smålandsmöbler AB via telefon, sms eller mail att ni ångrar köpet.
Inom 14 dagar efter att konsument meddelade oss om sin ångerrätt, så skall produkten / produkterna skickas tillbaka.

2. Konsument står för returfrakt. Om produkt kan lämnas på Postnord eller motsvarande,
så är det ok. För större skrymmande produkter hjälper vi er att boka returfrakt med vårt kundnummer på Schenker.

Returfrakt: 300:- per paket och 1000:- per pall.
Observera om din produkt levererades i två paket debiteras två returavgifter.

Tänk på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändigt för att fastställas varans art och egenskaper. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet är du ansvarig för varans minskade värde och vi förbehåller oss då rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen.

Återbetalning – Ångerrätt
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Varor kan efter överenskomelse med Smålandsmöbler AB returnera till:
Smålandsmöbler AB
Solhemsgatan 23
577 71 Virserum
Att: Mikael Nilsson
Tele: 0737-535845

Vid tvist
Vi följer alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut.

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
www.arn.se
arn@arn.se

Vi kan också hänvisa till EU ODR som tvistlösningsorgan:
https://ec.europa.eu/odr